Stem nu | Wakker Dier

Geef jij de dieren jouw stem in onze Liegebeestverkiezing?

Bedrijven komen met allerlei misleidende praatjes en plaatjes om hun dieronvriendelijke producten te verkopen. Zo krijgen écht diervriendelijkere producten geen eerlijke kans.

Laat je horen en stem op het product of de reclame die jij het meest misleidend vindt. Zo maken we samen een vuist tegen misleiding.

Stem nu op het meest misleidende bedrijf!

Albert Heijn: minste ruimte

Appie kakelt dat de AH kip ‘meer ruimte’ krijgt. Maar het is de minste! Ze zitten met z’n 16’en op een vierkante meter en zien pas daglicht op weg naar de slager.

Milka: kalf ‘teder’ weggerukt

Milka maakt ons in een spot wijs dat ze ‘teder geproduceerde melk’ gebruikt. Kalfjes direct na de geboorte weghalen bij de moeder. Hoe is dat teder?

Bord Bia: onverdoofd verminkt

Iers staatsbedrijf Bord Bia zegt dat Ierse runderen ‘heerlijk, stressvrij leven’. Terwijl ze toelaat dat veel kalfjes onverdoofd worden onthoornd en gecastreerd.

Jumbo: lammetjes ‘liefdevol’ afvoeren

‘De geiten worden met veel liefde en aandacht verzorgd’, zegt Jumbo. Lammetjes na de geboorte dumpen op een mesterij, waar een derde de slacht niet haalt, da’s geen liefde.

McDonald’s: jokte over plofkip

McDonald's is teruggetrokken uit de verkiezing. De fastfoodketen deed alsof hij gestopt was met plofkip en sprak over ‘enriched’ kippenvlees. Deze foutieve claim is nu aangepast.